Toscakaka

Publicerat: 2011-04-04, 20:09:54 ♥ Bakverk & Desserter 2 Kommentarer


Super enkel och väldigt god! Perfekt när man ska svänga ihop en snabb kaka inför ett fikabesök. Jag använder riktigt smör istället för margarin och gör dubbel sats av glasyren, eftersom det blir för snålt annars.

Kaka: 2 st ägg, 2 dl strösocker, 50 g margarin, 2 dl vetemjöl, 1,5 tsk bakpulver. Glasyr: 1-2 påsar mandelflis, 3/4 dl strösocker, 50 g margarin, 1 msk vetemjöl, 1 msk grädde eller mjölk.

Sätt ugnen på 175°. Smöra och bröda en kakform. Vispa ägg och socker poröst. Vänd ner de övriga ingredienserna. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen cirka 25 minuter. Blanda under tiden glasyren i en kastrull. Värm och rör tills fettet smält. Ta ur kakan ur ugnen, bred över glasyren och grädda i 5 minuter till, på övervärme

Kommentarer
Emma skrev:

Den hade jag gärna satt tänderna i :D

2011-04-05 @ 11:55:26
URL: http://akeroe.blogg.se/
Maria skrev:

Gud vad mumsigt! Vilken söt blogg du har :)

2011-04-09 @ 13:07:54
URL: http://photographybyristo.blogg.se/

- Allt innehåll på sidan tillhör mig & är skyddat av lagen om upphovsrätt. Stöld anmäls.
- Alla bilder är tagna av mig, om inget annat anges.
- Vill du beställa bloggdesign, så mejla mig: [email protected]
- Behandla andra som du själv vill bli behandlad, dumma kommentarer raderas!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-mejl: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0